aA

Prawa pasażera linii lotniczych

Co może pasażer, gdy strajkuje LINIA LOTNICZA- czyli jakie są prawa pasażera linii lotniczych.

Prawa pasażera linii lotniczych 

Artykuł powstał w trakcie strajku Lufthansy, natomiast w odniesieniu do pozostałych linii lotniczych prawa i działania pozostają niezmienne.

 

W poniedziałek w południe rozpoczął się zapowiadany dwudniowy strajk pilotów Lufthansy. Jego skutki dotkną wielu tysięcy podróżnych, również Polaków. Działające od 2013 r. Stowarzyszenie Przyjazne Latanie przypomina, jakie są prawa  pasażerów linii lotniczych w takich kryzysowych sytuacjach.

 

Strajk ogłosił związek zawodowy pilotów, Vereinigung Cockpit. Mimo trwających od dawna negocjacji nie doszedł on do porozumienia z zarządem linii w kwestii świadczeń emerytalnych i przedemerytalnych. W efekcie odwołano kilkadziesiąt poniedziałkowych i wtorkowej rejsów po Europie, w tym loty z Warszawy, Wrocławia, Katowic i Krakowa. Strajk nie dotyczy kilku spółek-córek Lufthansy, w tym popularnej linii German Wings.

 

Akcja oznacza duże utrudnienia dla pasażerów, zwłaszcza że nie wszyscy byli na nią przygotowani i o wszystkim dowiadują się niekiedy dopiero na lotnisku, z walizką w ręce. Stowarzyszenie Przyjazne Latanie, które powstało w Warszawie właśnie po to, by pomagać w walce o prawa pasażera linii lotniczych klientom niezadowolonym z usług przewoźników, przypomina, czego można i należy się dopominać w takich sytuacjach.

 

–        Jeszcze na lotnisku należy nam się podstawowa opieka ze strony przewoźnika, w postaci bieżącej informacji, a po dwóch godzinach oczekiwania na lot przysługują nam darmowe posiłki i napoje w ilości adekwatnej do łącznego czasu oczekiwania – mówi prezes zarządu Stowarzyszenia, Katarzyna Martynowicz. – Po pięciu godzinach możemy bez żadnego „ale” zrezygnować z lotu, oczywiście za zwrotem ceny biletu. Jeśli zaś z winy linii lotniczych czeka nas nocowanie na lotnisku, powinniśmy na ich koszt otrzymać zakwaterowanie w hotelu. Oprócz tego, gdy już nieco ochłoniemy, możemy złożyć w danej linii, której przydarzyło sie opóźnienie lub odwołanie rejsu, skargę i wniosek o odszkodowanie. Zgodnie z unijnymi regulacjami w większości tego typu przypadków przysługuje nam prawo do odszkodowania w wysokości 250, 400 lub 600 euro, w zależności od długości planowanego lotu.

 

Prawa pasażera linii lotniczych można też znaleźć w pełnym brzmieniu rozporządzenia 261/04 w naszej sekcji FAQ.

 

NIE ZNALAZŁEŚ ROZWIĄZANIA SWOJEGO PROBLEMU?
Skontaktuj się z nami
Razem osiągniemy więcej!
Dołącz już dziś (wpisowe tylko 70PLN) lub zostań indywidualnym darczyńcą, przekazując dowolną kwotę na konto stowarzyszenia:

28 2130 0004 2001 0654 8325 0001

lub poprzez system płatności elektronicznych.
Wesprzyj nas